4 ok amitől fájhat a térded futás után

Futas térdfájdalom. Futás utáni térdfájdalom elkerülésére | Harmónia Centrum Blog

A futas térdfájdalom szindróma" amatőr és profi sportolók körében is ismert jelenség. Futas térdfájdalom vajon mi okozza, és mit tehetünk a gyötrő fájdalom enyhítéséért?

Összegyűjtöttük bevált praktikáinkat! Az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak a szabadidő sportok.

futas térdfájdalom mi a káros a térdízület artrózisában

A legkedveltebbek ezek közül a futás, a konditermi edzések, a teniszezés, a kerékpározás és az úszás. Ahogy növekszik a futas térdfájdalom töltött órák száma, úgy nő a sportsérülések, és még inkább a sporttal kapcsolatos túlterheléses ártalmak gyakorisága is.

Térdszalagsérülés miatti térdfájás Az ínszalag egy rövid, kemény rostokból álló szövetszalag, amelyet legnagyobb részben hosszú, szálas kollagénmolekulák alkotnak. Az ínszalagok feladata a csontok egymáshoz kötése az ízületekben futas térdfájdalom az ízületek körül. Az ínszalagok nem kötnek izmokat csontokhoz, az az ínhüvelyek feladata. Az ínszalagok másik feladata, hogy csökkentsék az ízület mozgását azért, hogy megakadályozzák a sérüléseket. Mi okoz térdszalagfájdalmat?

Túlterheléses ártalomnak nevezzük azokat a sérüléseket, melyek sport közben a sorozatos mikrotraumák következtében alakul ki. Ez annyit jelent, hogy a szalagokat, izmokat és íntapadásokat nem egy nagy energiájú sérülés, hanem sok apró húzódás, rándulás, vagy más mechanikai inger éri.

Nem, a futás nem teszi tönkre a térded!

Ennek következtében a szövetek adott esetben ugyanúgy futas térdfájdalom, mintha egy nagyobb sérülés érné őket. A sérülések gyakran helytelen edzésmódszer, hirtelen emelkedő edzésintenzitás, nem megfelelő sportszerek, illetve sportpálya következtében alakulnak ki. Futás következtében a leggyakrabban előforduló túlterhelések a térdízület körül jelentkeznek.

Mi okozza a térd fájdalmát? Ez általában a térdkalács alsó részén csúcsánritkábban a térdkalács felső pólusán bázisán jelentkezik és a futás közben futas térdfájdalom fájdalom a vezető tünet.

Térdfájdalom futás miatt

Gondoljuk el, ha valaki 5 km-t fut, akkor több mint lépést tesz meg. Minden egyes lépésnél a combizom megfeszül futas térdfájdalom az erőt a készítmény glükozamin-kondroitin ár át közvetíti a lábszárra.

Ez oldalanként körülbelül feszülést-elernyedést jelent. Ha ehhez a nagy futas térdfájdalom nem fokozatosan szoktatjuk hozzá a szervezetünket, akkor túlterheléses panaszok kialakulására kell számítanunk.

A térdkalács csúcsán és a bázisán a combizom, illetve a térdkalács ín tapadási területén gyulladás alakul ki, mely miatt sokszor abba kell hagynunk a futást.

Így kíméljük a térdet futásnál

Hallott már az ITB szindrómáról? Most fog! Hazánkban sok futó az angol szakirodalomban használt nevén - ITB szindrómának - ismeri.

futas térdfájdalom fájdalom, ha ízületek repednek

A combcsont külső oldalán lévő kis kiemelkedés felett a térd hajlítása közben futas térdfájdalom, körülbelül 30 fokos hajlítási helyzetben. Ez a fent leírt 5 km futás közben oldalanként szintén mintegy szor történik meg. Ez a sokszor bekövetkező súrlódás az ismétlődő mechanikus ingerek miatt a szövetek irritációjához, majd gyulladásához vezethet.

Futas térdfájdalom súlyfelesleg is okozhat túlzott terhelést!

A helyzeten tovább futas térdfájdalom, hogy sokan a túlsúly miatt kezdik el a sportot, és a futas térdfájdalom távokat enyhe, vagy közepes súlyfelesleggel kezdik el. Ezzel a térdízületre még nagyobb terhelést rónak. A túlterheléses ártalmakra jellemző, hogy kifejezetten makacs problémák, gyógyulásuk sokszor sokáig tart.

Térdfájás 13 oka, 4 tünete, 8 kezelési módja [teljes tudásanyag]

A fent leírtakon kívül a túlterheléses szindróma kialakulásához hozzájárulhatnak még a helytelen futótechnika, a nem megfelelő futócipő és a betonon, futas térdfájdalom aszfalton való futás.

Hogyan előzzük meg a futás okozta térdfájdalmakat? Tippek A túlterheléses ártalmak gyógyításában a legfontosabb és leghatékonyabb módszer a megelőzés.

futas térdfájdalom együttesen izületi ízületi gyulladással járnak

Fusson puhább talajon! A helyes cipőválasztás, a puhább talaj választása rekortán, vagy salak pálya, esetleg terep mind fontos szempont lehet.

A térdfájdalom 4 leggyakoribb oka futóknál

Fokozatosan növeljük a távot! Emellett érdemes megkérdeznünk edzőket, vagy futáshoz értő szakembereket a megfelelő technikáról. A távot soha ne növeljük túl gyorsan, különösképpen akkor nem, ha súlyfelesleggel küzdünk! A táv növelésének üteme annál lassabb legyen, minél idősebb futas térdfájdalom kezdjük a sportolást.

Ugyanez 40 éves kor felett már sokkal kevésbé igaz. Merevebbek vagyunk, lassabb a szövetek regenerációja terhelést követően.

Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos. A sportolók térdfájásának néhány gyakori oka -         Túl gyors és előkészítetlen terhelés Ha a térdet újra és újra erős terhelés éri, megfelelő előkészítés nélkül futas térdfájdalom esetleg nem helyes kivitelezéssel, az gyorsan és könnyen térdproblémát okozhat. Ebből a szempontból nem csak a futás lehet veszélyes, hiszen a divatos plyometrikus erősítő edzésmódszerekkel is érdemes óvatosnak lenni.

Testsúlyunknak megfelelő sportágat válasszunk! Amennyiben túlsúllyal kezdünk sportolni, inkább gyaloglással, gyorsgyaloglással, vagy nordic walkinggal kezdjünk!

Mindig melegítsünk be futás előtt!